Ξεκινά το Τριώδιο



Τριώδιο εναι τό λειτουργικό βιβλίο, πού ποτελεται πό μνους, ερές κολουθίες καί Συναξάρια τς περιόδου πού προετοιμάζουν τούς Χριστιανούς γιά τό γιο καί ερό Πάσχα.

περίοδος τς προετοιμασίας ατς, ρχίζει πό τήν Κυριακή το Τελώνου καί το Φαρισαίου καί λήγει τό πόγευμα το Μεγάλου Σαββάτου. ρος «Τριώδιο» (πό τίς λέξεις «τρία» καί «δή») φείλεται στό γεγονός τι πολλοί πό τούς Κανόνες τν κολουθιν, πού περιέχονται σέ ατό, χουν μόνο τρες δές: τήν 8η καί τήν 9η πάντοτε, στερα δέ μία πό τίς πέντε πρτες.

Τό Τυπικό τς κκλησίας μας ρίζει τι τό Σάββατο στόν σπερινό το Τελώνου καί το Φαρισαίου, Δεξιός εροψάλτης κατέρχεται πό τό ναλόγιό του καί λαμβάνει τό Τριώδιο, πού βρίσκεται κάτω πό τήν Εκόνα το Χριστο στό Τέμπλο, κάνει τρες μετάνοιες, προσκυν τόν Κύριο καί πηγαίνει ξανά στό ναλόγιό του, που καί ρχεται κολουθία το σπερινο.

πρώτη Κυριακή το Τριωδίου εναι φιερωμένη στήν κρως διδακτική παραβολή το Τελώνου καί το Φαρισαίου, τήν ποία Κύριος διηγήθηκε, προκειμένου νά διδάξει τήν ρετή τς ταπεινώσεως καί νά στηλιτεύσει τήν παρση, μέ μοναδικό σκοπό τήν σωτηρία τν ψυχν μας.

εαγγελιστής Λουκς, μέ τρόπο πλό καί κατανοητό, μς μεταφέρει τήν παραβολή ατή ς ξς:

«Επεν Κύριος τήν παραβολήν ταύτην … νθρωποι δύο νέβησαν ες τό ερόν προσεύξασθαι, ες Φαρισαος καί τερος τελώνης. Φαρισαος σταθείς πρός αυτόν τατα προσηύχετο· Θεός, εχαριστ σοι τι οκ εμί σπερ ο λοιποί τν νθρώπων, ρπαγες, δικοι, μοιχοί, καί ς οτος τελώνης· νηστεύω δίς το Σαββάτου, ποδεκατ πάντα σα κτμαι. δέ τελώνης μακρόθεν στώς οκ θελεν οδέ τούς φθαλμούς ες τόν ορανόν πραι, λλ’ τυπτεν ες τό στθος ατο λέγων· Θεός, λάσθητί μοι τ μαρτωλ. Λέγω μν, κατέβη οτος δεδικαιωμένος ες τόν οκον ατο γάρ κενος· τι πς ψν αυτόν ταπεινωθήσεται, δέ ταπεινν αυτόν ψωθήσεται» (Λουκ. 18,10-14).

Ο Φαρισαοι τήν ποχή κείνη κπροσωποσαν τήν ποκρισία, τήν γωιστική ατάρκεια καί παρση, μέ ποτέλεσμα τήν πομάκρυνσή τους πό τόν δρόμο το Θεο. ποκομμένοι πό τήν πόλοιπη ουδαϊκή κοινωνία, ποτελοσαν, λαθεμένα, τό μέτρο συγκρίσεως τς εσεβείας καί τς θικς γιά τούς ουδαίους. ντιθέτως ο Τελνες σαν προσωποποίηση τς δικίας καί τς μαρτίας. ς εσπράκτορες φόρων, ο Τελνες διέπρατταν δικίες, κλοπές, κβιασμούς, τοκογλυφίες καί λλες εδεχθες νομίες καί γι' ατό δικαιολογημένα τούς μισοσε λαός.

Δύο ντίθετοι τύποι τς κοινωνίας, ο ποοι κπροσωποσαν τίς δύο ατές τάξεις, νέβηκαν στόν Ναό νά προσευχηθον. πρτος, κατ’ νομα καί χαρακτηρισμό εσεβής, χοντας τήν ατάρκεια τς δθεν εσέβειάς του ς δεδομένη, στάθηκε μέ παρση μπροστά στόν Θεό καί ρχισε νά παριθμε τίς ρετές του. Τίς ξέθετε προκλητικότατα μέ τέτοιο τρόπο στε παιτοσε, θά λέγαμε, πό τόν Θεό νά τόν πιβραβεύσει γι' ατές. Γιά νά πετύχει τόν στόχο του καί νά πιστεύει τι εναι ρεστός στόν Θεό, κανε ήθη σύγκριση το αυτο του μέ τούς λλους νθρώπους καί διαίτερα, τή συγκεκριμένη στιγμή, μέ τόν συμπροσευχόμενο στόν Ναό Τελώνη.

ντίθετα, μαρτωλός Τελώνης, συναισθανόμενος τήν δεινή του κατάσταση καί γνωρίζοντας τά λάθη καί τά πάθη του, μέ συντριβή καί ταπείνωση ζητ τό λεος το Θεο, πιστεύοντας τι μόνο μέ τό λεος το Θεο μπορε νά βρε τή λύτρωση καί τήν γαλλίαση τς ψυχς καί τς καρδις του. Ατή μετάνοιά του τόν δικαιώνει μπροστά στόν Θεό. Γίνεται δεκτή προσευχή του, σέ ντίθεση μέ τόν ποκριτή Φαρισαο, το ποίου προσευχή χι μόνο δέν γινε δεκτή, λλά συσώρευσε στόν αυτό του περισσότερο κρμα καί περισσότερες μαρτίες, ξαιτίας τς γωπάθειάς του.

Ο Πατέρες τς κκλησίας μας ρισαν νά εναι πρώτη Κυριακή το Τριωδίου φιερωμένη στή διδακτική ατή παραβολή το Κυρίου γιά νά συνειδητοποιήσουν ο πιστοί πώς περηφάνεια εναι γιάτρευτη ρίζα το κακο στόν νθρωπο. Ατή τόν κρατ μακριά πό τήν γιαστική χάρη το Θεο, ν ταπείνωση εναι τό σωτήριο ντίδοτο τς καταστροφικς πορείας, στήν ποία δηγε τόν νθρωπο γωπάθεια.
Μέ πολύ πλά λόγια, τό Τριώδιο εναι χρονική περίοδος πού ο Χριστιανοί μας τοιμάζονται γιά τήν νηστεία τς Μεγάλης Σαρακοστς καί τό γιο Πάσχα.

Ο βδομάδες πού μας δηγον πρός τό γιο Πάσχα εναι ο ξς:

πρώτη εναι Κυριακή το Τελώνου καί το Φαρισαίου, πού προτρέπει τούς Χριστιανούς νά εναι ταπεινοί, πως Τελώνης, καί χι περήφανοι, πως Φαρισαος.
δεύτερη εναι Κυριακή του σώτου, πού μς διδάσκει τήν ξία τς μετάνοιας καί τό μεγαλεο τς συγχωρήσεως.
τρίτη εναι Κυριακή της πόκρεω, που ναφέρεται στήν Δευτέρα Παρουσία, στήν Κρίση πού θά λάβει χώρα, καθώς καί στήν χριστιανική γάπη. νομάζεται τσι, πειδή εναι τελευταία μέρα πού ο Χριστιανοί πιτρέπεται νά φνε κρέας.
τέταρτη εναι Κυριακή της Τυροφάγου Τυρινς καί ναφέρεται στήν ξορία τν πρωτόπλαστων πό τόν Παράδεισο.
πόμενη μέρα πό τήν Κυριακή τς Τυροφάγου Τυρινς εναι Καθαρά Δευτέρα, ρχή τς μεγάλης νηστείας, τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς, που εναι μία περίοδος νηστείας, προσευχς, καί περισυλλογς, πού μς προετοιμάζει γιά τήν Μεγάλη βδομάδα καί τήν νάσταση το Κυρίου. νομάζεται «Τεσσαρακοστή», γιατί μιμεται τήν σαρανταήμερη νηστεία, πού κανε ησος Χριστός μας. πίσης, λέγεται «Μεγάλη», γιά νά ξεχωρίζει πό τήν νηστεία τν Χριστουγέννων.

Εχόμεθα κ βάθους καρδίας γιά λους μς, Κληρικούς καί Λαϊκούς, τούς που γς ρθοδόξους Χριστιανούς, ατή Κυριακή νά εναι παρχή τς μετάνοιάς μας καί διδακτική ατή παραβολή νά γίνει τό φαλτήριο μις νέας πνευματικς ζως, παλλαγμένης πό τίς πολλές μας μαρτίες, μιά πνευματική ζωή μοιάζουσα πρός κλίμακα πό γς πρός ορανό, ποία θά δηγήσει λους μας στόν Βασιλέα καί ναστάντα Κύριό μας, ποος μς προσμένει στήν γκαλιά Του γιά νά μς σκεπάσει, «ν τρόπον ρνις πισυνάγει τά νοσσία ατς πό τάς πτέρυγας».

+ π.Ι.Σ.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη