Ψηφιακός Μετασχηματισμός: πώς πρέπει να εξελιχθεί στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

 





Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός είναι κάτι παραπάνω από μια απλή χρήση

υπολογιστών ή κινητών συσκευών. Είναι ένα όπλο στη φαρέτρα του κράτους και της

δημόσιας διοίκησης προκειμένου να είναι σε θέση να προσαρμόζεται σε ένα συνεχώς

εξελισσόμενο περιβάλλον, όπως περίτρανα αποδείχθηκε στην πανδημική κρίση. Είναι

ένας ολόκληρος μηχανισμός και αποτελεί βασικό συστατικό μιας συνολικής

στρατηγικής μετασχηματισμού που ξεκινάει από την τρέχουσα κατάσταση (as is)

και επιδιώκει να φτάσει υλοποίηση μιας βελτιωμένης εκδοχής της κατάστασης

αυτής στο μέλλον, αξιοποιώντας όλα τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να

επιτευχθεί η μετατροπή αυτή (to be). Η επιτυχία της ψηφιακής μετατροπής γίνεται

μέσω των τεχνολογιών που σε συνδυασμό με τον άνθρωπο παρέχει ευελιξία και

προσαρμοστικότητα ενώ παράλληλα εξυπηρετεί τους πολίτες και τις ανάγκες τους.

Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός έχει έναν πολύ βασικό στόχο: την καλύτερη

προσαρμογή στις πραγματικές ανάγκες και επιθυμίες πολιτών και επιχειρήσεων. Για

να επιτευχθεί αυτό σίγουρα χρειάζεται καλύτερη επικοινωνία μεταξύ των φορέων

της Δημόσιας Διοίκησης, απλούστευση διαδικασιών, εφαρμογή των αρχών καλής

νομοθέτησης και διαφάνεια. Η επικοινωνία των αρμόδιων φορέων αποτελεί τον

ακρογωνιαίο λίθο του μηχανισμού της ψηφιοποίησης και του εκσυγχρονισμού των

διαδικασιών.

Ήδη ένα από τα βήματα υλοποιείται και είναι εκείνο της απλούστευσης

διαδικασιών μέσω της ενίσχυσης καταγραφής των διαδικασιών στο Εθνικό Μητρώο

Διοικητικών Διαδικασιών ΜΙΤΟΣ. Στην καταγραφή και απλούστευση διαδικασιών

πρέπει να προβεί και η Περιφέρεια Πελοποννήσου, έτσι ώστε με ξεκάθαρα βήματα

να καθοδηγεί τον πολίτη στην ολοκλήρωση των συναλλαγών του με τις υπηρεσίες

της Περιφέρειας. Αυτό μπορεί να φαίνεται απλό όμως κρύβει πολλές δυσκολίες. Οι

συναρμοδιότητες, η μη ολοκληρωμένη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το κεντρικό

κράτος προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης – ένα από τα μειονεκτήματα

της εφαρμογής του Καλλικράτη που ακόμη και τώρα 13 χρόνια μετά δεν έχει

επιλυθεί – και ακόμη περισσότερο η μη επικαιροποιημένη νομοθεσία αποτελούν τα

βασικά εμπόδια για την απλούστευση διαδικασιών και τον εκσυγχρονισμό των

υπηρεσιών προς όφελος του πολίτη.

Υπάρχουν διαδικασίες που απαιτούν σε ορισμένες περιπτώσεις έγγραφα από

υπηρεσίες που έχουν καταργηθεί ή και συγχωνευτεί, ενώ υπάρχουν διαδικασίες

που ακολουθούν ακόμη και σήμερα νομοθεσία του 1977(!!!).

Σκοπός της παράταξής μας είναι να παρουσιάσουμε μέχρι το 2028 μια Περιφέρεια

πρότυπο, κι αυτό είναι ένα προσωπικό στοίχημα για μένα.

Ήδη από το 2021 πραγματοποιούμε τη διακίνηση εγγράφων στις υπηρεσίες μας

ηλεκτρονικά μέσω του Συστήματος Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων ΙΡΙΔΑ.

Η εφαρμογή αυτού του συστήματος έχει αυξήσει την παραγωγικότητα και την

αποδοτικότητα των υπηρεσιών μας, έχει μειώσει δραματικά το χρόνο που


μεσολαβεί από την κατάθεση ενός αιτήματος μέχρι και την υλοποίηση του, έχει

μειώσει το κόστος μεταφοράς εγγράφων από τις περιφερειακές ενότητες στο

κέντρο της περιφέρειας και έχει συμβάλλει στο ενεργειακό αποτύπωμα καθώς

καταναλώνεται πολύ μικρότερη ποσότητα χαρτιού εφόσον δεν εκτυπώνονται τα

έγγραφα και αρχειοθετούνται ηλεκτρονικά.

Τώρα, είναι η ώρα να πάμε στο επόμενο βήμα. Στόχος είναι να βελτιστοποιήσουμε

και να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες που πραγματοποιούνται τόσο εσωτερικά

όσο και εξωτερικά του οργανισμού. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκουμε τη μείωση των

διοικητικών βαρών ενώ παράλληλα προωθούμε τη συναλλαγή της διοίκησης με τον

πολίτη.

Το αποτέλεσμα θα είναι απλό και ξεκάθαρο: Να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας

ανεξάρτητα των γεωγραφικών ορίων, με ποιότητα, ταχύτητα, διαθέσιμες όλο το

24ωρο και όλες τις μέρες της εβδομάδας ξεφεύγοντας από τις παραδοσιακές «ώρες

γραφείου», με διαφάνεια, ανοικτότητα και προσβασιμότητα από όλους.

Να ξεφύγουμε επιτέλους από την τακτική του γκισέ και της ουράς εξυπηρέτησης

στις υπηρεσίες μας που θα αποφέρουν άμεση και χωρίς καθυστερήσεις

εξυπηρέτηση των πολιτών και ταυτόχρονα θα συμβάλλουν στη βελτίωση των

συνθηκών εργασίας για τους υπαλλήλους. Να παρέχουμε πολλαπλά κανάλια

επικοινωνίας με τους πολίτες (φυσική παρουσία, chatbox, τηλεφωνική

εξυπηρέτηση) για την καθοδήγησή τους, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα

ασφάλειας στις συναλλαγές τους. Να αποκαταστήσουμε τη σχέση εμπιστοσύνης

των πολιτών με την ενίσχυση της λογοδοσίας, της διαφάνειας και της ποιότητας

διακυβέρνησης, δίνοντας λόγο στους πολίτες με χρήση σύγχρονων μέσων για την

αξιολόγηση του έργου μας και την κατάθεση νέων ιδεών και προτάσεων.

Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε την παροχή των υπηρεσιών μας και

να βελτιώσουμε την εμπειρία των συναλλαγών μας με τον πολίτη θέτοντας τις

ανάγκες του στο επίκεντρο.

Γιατί μόνο έτσι θα πάμε την Περιφέρεια Πελοποννήσου μπροστά, καθιστώντας την

μια περιφέρεια πρότυπο στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.


Ράνια Σιοροβίγκα
Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης - Τμήμα Ψηφιακής Πολιτικής

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη
ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ NEWS